0 0

Verkeer chaos op verzoek van klanten

Vrachtwagens verstoppen onze wegen, enorme containerschepen pendelen heen en weer tussen Azië en Europa, en ook transportvliegtuigen crossen door de lucht om goederen van de ene kant van de wereld naar de klant aan de andere kant te brengen. Deze praktijk, die in onze geglobaliseerde wereld gangbaar is, is schadelijk voor het klimaat en verbruikt enorme hoeveelheden eindige hulpbronnen. Alleen goederen kopen die in de buurt worden geproduceerd met grondstoffen uit de regio is nauwelijks haalbaar. Dit zou de verscheidenheid van produkten waaraan wij gewend zijn geraakt ernstig beperken en onze levensstandaard aanzienlijk verlagen.

Zijn er meer gebruikelijke manieren om uit dit dilemma te komen?

Wij van allnatura denken: Ja, er zijn manieren om daar iets aan te doen als fabrikanten, detailhandelaars en ook als consumenten. Met een beetje gezond verstand aan alle kanten zou deze wereldwijde, geglobaliseerde vervoerswaanzin beslist tot een redelijker niveau kunnen worden beperkt. Laten we eens wat beter kijken.

Hoe komen conventionele massaproducten bij de klant?

Tegenwoordig komen industriële massagoederen grotendeels uit lagelonenlanden overzee, bijvoorbeeld China. De goederen worden verpakt in containers die op een lange zeereis naar Europa gaan. Eenmaal in de containerhaven wordt het product op vrachtwagens geladen, naar tussenmagazijnen vervoerd, daar herverpakt en tenslotte gedistribueerd naar diverse groothandelaars, verladers en detailhandelsketens. Er zijn dan enorme centrale magazijnen waar het product geduldig wacht tot het wordt besteld. Uiteindelijk gaat het van daar naar de klant. Bij dit wereldwijde goederenvervoer komen enorme hoeveelheden van het schadelijke klimaatgas kooldioxide (CO2) vrij.

Een vergelijking van de milieubelastende vervoerslogistiek van industriële bulkgoederen en rechtstreekse levering aan allnatura

Opbergen is een afleiding!

De rechtste weg is altijd de kortste. Daarom proberen wij bij allnatura omwegen te vermijden - zelfs als het om levering gaat. Zo hebben wij slechts een klein magazijn van waaruit voornamelijk tapijt- en stofstalen, alsmede beddengoed, worden verzonden. Al het andere gaat rechtstreeks van de leverancier naar de klant.

Voorzichtige leveranciersselectie kan de koers bepalen!

In de meeste gevallen worden onze hoogwaardige producten vervaardigd in traditionele fabrieken in Duitsland of naburige Europese landen. Op die manier houden wij de afstanden zo kort mogelijk en zorgen wij ervoor dat voor de werknemers een bepaalde sociale norm wordt gehandhaafd.
De fabrikanten van ons beddengoed, bijvoorbeeld, produceren hun hoogwaardige producten in het zuidelijke Zwarte Woud. Ook al is het waarschijnlijk ook een paar kilometer van het Zwarte Woud naar uw huis, in vergelijking met bijvoorbeeld een geïmporteerd dekbed uit China, hoeven de doorgestikte goederen van allnatura slechts korte leveringsafstanden af te leggen.

Kijk voor korte afstanden in de productie!

Onze leveranciers geven de voorkeur aan grondstoffen uit hun onmiddellijke omgeving. Wij gebruiken hoofdzakelijk plaatselijke houtsoorten voor onze meubelen; slechts in uitzonderlijke gevallen nemen onze meubelfabrikanten hun toevlucht tot hout uit overzeese gebieden. Wij geven over het algemeen de voorkeur aan grondstoffen uit de regio, als die al in ons gebied te vinden zijn. Dit is natuurlijk niet altijd het geval - katoen, kokospalmen of rubberbomen, bijvoorbeeld, groeien helaas niet in Europa.

Wat kan de consument zelf doen?

Ook u kunt door uw winkelgedrag veel doen om het vervelende vervoerstoerisme in te dammen. Voordat u een aankoop doet, moet u nagaan of er binnenlandse alternatieven zijn voor ingevoerde goederen. Koop bij voorkeur producten die in Duitsland of naburig Europa zijn geproduceerd. Kies handelaars die open zijn over waar hun producten vandaan komen. U hoeft uzelf daarbij niet te kastijden, zelfs kleine gedragsveranderingen helpen - voortdurend druppelen slijt de steen weg.

Onze conclusie

Natuurlijk is het in de wereld van vandaag niet mogelijk om het vervoer van goederen volledig te vermijden. Er zijn echter een aantal manieren om het vervelende en milieuonvriendelijke vervoerstoerisme in te dammen. Elke verantwoordelijke handelaar zou zijn aanpak kritisch moeten bekijken en haalbare en ecologisch verstandige oplossingen moeten vinden om zijn logistiek te optimaliseren.


laden

Een moment geduld.....